Followers

Sunday, January 30, 2011

kita sama. muhasabah diri.

Bangun, masih hujan. Baru nak rasa matahari nih. Tapi matahari pun ala - ala je nak timbul. Takpe. Sejuk hari ni. Aku suka.

Hari ni aku nak bercakap mengenai pernyataan dan pemberi pernyataan yakni dalam bahasa omputih nya statement and the statement giver.

Kenapa pulak nak cakap pasal statement - statement nih.?

Banyak sebab.

Banyak.

Mengenai dress code. Oh . Bukan bukan. Cara kita berpakaian dan fashion. Aku ni takdalah baik sangat. Nak kata tutup aurat sepenuhnya pun aku tak berani lagi nak cakap. Tapi aku tau apa yang perlu ditutup.

Sekarang nih, dah terlalu ramai yang pakai baju tak cukup kain. Semua nak tunjuk. Selagi boleh tayang, kau tayang. Dah macam artis Hollywood lah. Kalah mereka - mereka kat Hollywood tu. Bukan nak kata artis kita je. Budak - budak remaja sekarang nih pun sama. Ikot sape? Fashion katanya. Kalau pakai tutup - tutup ni tak style lah. Bila ditegur, masing - masing jawab : Itu hak individu. Kubur lain - lain.

Melenting.

Tapi betul lah ckp mereka - mereka tu. Hak mereka nak berpakaian. Negara Islam demokrasi kan. Semua ada hak. Biar pakai separuh bogel pun. Aku tak kesah kau nak pakai apa. Pakai lahh. Cuma................................................

Bila kau bagi statement yang nampak sangat kau nih tak berfikir sebelum mengeluarkan statement.

Fashion is unlimited katanya. Memang fashion tu tak limited. Tapi ada yang meng limitkan fashion. Pegangan kita. Aurat kita. Katanya, kita boleh pakai apa yang kita nak. Sebab fashion is unlimited.

Ada tu yang kata, sebab kerjaya dia sebagai model, jadi kena faham lahh kenapa dia seksi seksa.

Aku tak mintak banyak. Aku tak mintak kau pakai tutup - tutup. Kau nak seksi, suka hati kau lahh. Cuma aku mintak, jangan bagi statement yang sebegitu rupa. Sebab yang terpengaruh nanti , budak - budak muda nih. Ya. Kau model. Pakai lahh baju jenis yang macam mana pun. Tapi sebelum keluarkan statement, fikir - fikir lah. Jangan main pakai boh je bagi statement. Kadang - kadang tu boleh terpesong aqidah.

Aku ni takde lahh baik sangat. Apa yang aku tulis ni pun ditujukan untuk aku juga. Kita sama - sama perbaiki diri. Okay??? Sama - sama muhasabah diri. Wallahualam.

~Luahan hati, tatapan semua.~


No comments: