Followers

Monday, January 31, 2011

rindu ku untuk si kembar. :(

Bila bercakap pasal kahwin, orang - orang akan bercakap mengenai anak jugak. Timbul lahh keinginan untuk ber anak kembar.

Aku??
Tersengih.

Sebab?
Aku sepatutnya ada seorang kembar. Seorang kembar perempuan. Kembar seiras. Ya. Dia lahir lewat 5 min daripada aku. Aku lahir pada jam 1050 malam di Pusrawi dan arwah 1055. Secara saintifiknya, aku akan di kira sebagai kakak. Tapi ikot kata orang - orang tua, aku adik. Kakak beralah, bagi adik keluar dulu - kononnya. Tak kesah lah sape adik, sapa kakak. Yang penting kami kembar. :)

Ibu aku tentu gembira bila dapat tahu yang anak sulung nya kembar. Tapi pada hari yang sama ibu tahu dia akan dapat anak kembar, saat itu jugak lahh dia tau yang salah seorang daripada kembar itu telah meninggal dunia. Akibat terlilit tali pusat. Tak dapat bernafas. Hancur luluh lahh hati seorang ibu. Salah seorang anaknya tak sempat hidup di dunia.

Maka, lahir lahh aku seorang diri ke dunia.
Sepatutnya aku lahir berdua. Bersama kembar yang aku kongsi rahim pada waktu yang sama. Tapi apakan daya.
Aku lahir sorang - sorang.

Ibu dan ayah tak pernah sorok kenyataan yang aku sepatutnya ada kembar. Dari kecik aku dah tau.

Aku bersyukur satu.

Yang arwah meninggal ketika dalam perut. Belum sempat kami hidup sama2 di atas bumi nih. Aku bersyukur dengan kenyataan tu.
Aku tak dapat bygkan keadaan aku kehilangan arwah saat aku dah bermain bersama di dunia. Mungkin aku akan lebih sakit.

Sekarang?
Siapa cakap aku tak sakit? Aku rindu. Aku rindu dia. Yang amat sangat. Tapi kalau dia sempat hidup dgn aku di alam ini, mest aku lagi rindu.

Adik kembarku, DAYANG AMALIA HUSSIN
Aku rindu kau, kembar. Pelik. Aku tak pernah tau rupa kau macam mana. Tapi aku tetap rindu kau. Oh. Mungkin tak pelik. Kita pernah berkongsi tempat yang sempit selama 9 bulan. Aku tatap muka kau. Kau tatap muka aku. Aku rindu saat itu. Aku doakan kau tenang di sana. Kau ke arah syurga, kembar. Doakan kami. Doakan ibu ayah, aku serta adik - adik yang juga untuk turut serta bersama kau. Aku tak pernah lupa. Ibu dan ayah pun tidak mungkin lupa. Aku sayang kau. Semoga kau tenang di sana, aminnn.

Aku sayang kau. Sangat sayangkan kau, Amalia.

p/s : ini bukan pertama kali aku menangisi dan merindui kehadirannya. Dia selalu di ingatan. Al-fatihah untuk Dayang Amalia Hussin. Aminnn.


~Luahan rasa, tatapan semua.~

3 comments:

acan ketot said...

knpe ak x pnah twu..
btw..al-fatihah..

saiful islam said...

hohoho..terharu gak bc nie..
xtaw lak ko ader kembar..
moga kau dpt jumper dy kat syurga nnt insyaALLAH ^^

*moga kite sumer dpt msuk syurga ALLAH..ameen ya RABB! ^^

.d.a.y.a.n.g. said...

acan : ohh. aku jarang cite kat orang, :) tq.

saiful : heeeeeeeee. tu lahh . tak ramai yang tau. insyaAllah. amiiinn :)